17 lokakuuta 2011

on sillä väliä nyt ainoastaan, mitä kulman takaa tulee vastaan

Tää on sitä hyvää!
Aamu alkoi ahkerasti kun otin Eetun aamuruuat mukaan ja mentiin alakentälle. Tarkoituksena oli tehdä vain esineruutua, mutta tajusin kuinka paljon tota ruokaa onkaan mukana niin talloin lyhyen jäljen. Laitoin Eetun paikkamakuuseen sillä aikaa ja yllättäen oli jossain vaiheessa nousut ja tullut kyttäämään pellon reunalle. Äkäisenä käskin maahan. Ihme ei ollut kuitenkaan syönyt takapalkkaansa mitä joskus tekee. Tosta koirasta on tullut muutenkin röyhkee. Se ei enää pysy aloillaan jos käskee ja hivuttautuu kokoajan lähemmäs tai nousee seisomaan makuusta tai muuta ällöttävää. Jäähyiltä se yrittää kokoajan valua mun luokse, mutta silloin onkin niin pahoillaan ja hiippailee hiljaa mun sivulle istumaan "anteeksi mami äskeinen opin läksyni olen nyt kiltisti jooko"

Jälki vanhenemaan ja etsimishommiin. Esineinä rahapussi, lelu ja hanska. Alkuun heitin vaan esineet pellolle Eetun nähden ja pyysin koiraa etsimään. Oon idiootti enkä ikinä tajua että ehkä siihen jäljen lähelle ei ole fiksua jäädä tekemään mitään kun koira lähtee kokoajan sinne suuntaan. Jouduin huutamaan kokoajan pois kun sai vainun jäljestä. Vähän nihkeää oli tänään etsintä. Sama kaava joka on toistunut jo muutaman päivän ajan eli koira löytää esineen, lähmii hetken ja jättää siihen. Vaikka naksautan selkeesti esineen ottamisesta niin ei kiinnosta. Nyt kehuin hirveästi ja kunnolla palkkaa kun viitsi kiikuttaa esineen mun luokse. Eetu ihanuus ei äännellyt nytkään paitsi kerran vinkaisi ja pääsi samantien jäähylle. Täytyy olla tiukkana jokaisen äännähdyksen suhteen että pysyykin hiljaa.
Jälki oli hieman säätöä. Eetulla liian kiire jo alussa ja puskee vaan eteenpäin. Oikea suuntahan sillä on, mutta ei reagoi mitenkään jäljellä oleviin nappuloihin. Periaatteessa en tiedä jäljestääkö se siis todella nopeasti (ja huolimattomasti) kun menee oikeaan suuntaan kuitenkin, mutta haluan työskentelyn olevan rauhallista joten jouduin kokoajan himmailemaan sen vauhtia. Monta kertaa otettiin muutama askel takapakkia ja yritin pitää koiran suorassa. Jäljen loppuosa menikin nätisti kun hidastelin Eetua ja se alkoi etsiä nappuloita kunnolla. Pakko alkaa tekemään jälkee ahkerammin :)

Tässä välissä käytiin Ilonan & koirien kanssa lenkillä ja Eetu pääsi purkamaan energioita Nitan kanssa. Vähän ajan päästä tästä lähdettiin Juulian & Voiton kanssa pitämään agitreenit. Halusin ehdottomasti nyt mutkittelua jotta alkaisi tulemaan valssaaminenkin luonnollisesti. Juulian kanssa keksittiin rata vähän päästä jonka kuvittelin olevan meille paljon vaikeampi



Lähdössä en malttanut ensin odottaa koiraa vaan olin liikaa valmiina jo ottamaan takaaleikkauksesta. Kolmannen aidan takaaleikkaus meni kivasti, mutta sieltä aita (4) osoittautui vaikeaksi. Olin jo liikaa juoksemassa eteenpäin ja luotin että tää on koiralle helppo. Pilalle menneistä videoista näkee, että mun käsi huitoo jonnekin korkeuksiin ja oon täysillä menossa eteenpäin niin kappas kun ei irronnut. Olin muutenki ihan myöhässä. Ensin oli tarkoitus että ensimmäiseen putkeen ohjaan koiran toiseen kaukaa, mutta päätin juosta mukana. Oli onneksi hyvin aikaa tulla ottamaan koira aidalle vastaan josta loppu menikin aika mukavasti. Valssit ja puolenvaihdot tuli aika luonnostaan, ihme kyllä! Ei ollenkaan niin kamalaa kuin aattelin

Viimeinen rata oli hauskuuttelu rata. Halusin välttämättä A:n ja kepit joten rakensin meille tuollaisen erillisen alun muusta radasta. A:n kontaktit meni kivasti, mutta sen jälkeiselle aidalle Eetu ei meinannut irrota ensin millään. Taisin himmailla liikaa vauhtia, mutta sitten kun lähetin vaan ja itse muistin liikkua niin toimi. Ah, onneksi oon tajunnut ja oppinut miten Eetu lähetetään kepeille. Ennen kepeille tullessa yritin vaan sysätä sen suoraan sisään, mutta nyt oon tajunnut antaa sen tehdä pienen koukkauksen ja siitä vapaammin laittanut sisään. Menee niin paljon paremmin! Kepit meni muutenkin tosi kivasti :) Vois alkaa vähitellen nopeuttamaan mun tahtia kuten nytkin näkee niin alun kepit menee pomppimalla, mutta loppua kohti hidastuu. Kepeiltä halusin kokeilla eteenlähetystä jota ollaan kotona treenattu. En jaksanut kolmen ensimmäisen esteen jälkeen tehdä mitään suunniteltua joten päätin katsoa mihin koira irtoaa ja tehdä sen mukaan. Eteenlähetys menikin aika kivasti vaikka koira irtosi putken päähän johon en aatellu sen menevän. Loppu menikin aika kivasti.

Loppuun otettiin yksittäisesti A:ta ja keinua. Keinulle irtoaa tosi kivasti ja malttaa odottaa mua. Alastulo kontakti alkaa olemaan kokoajan parempi kunhan koira muistaa ettei sieltä pompata noin vain alas. A:n kontakti voisi olla vielä parempi.
Ihana koira ollut tänään niin kiva ja superi <3 Enää ei ole norsuolo kun sain harjoiteltua kunnolla ja tajusin että mun täytyy osata antaa koiralle enemmän tilaa

Ei kommentteja: